[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_custom_heading uncode_shortcode_id=”189984″]

Schrijfwijzer

[/vc_custom_heading][vc_column_text uncode_shortcode_id=”414313″]Voor een van mijn opdrachtgevers, mocht ik hun oude website, nieuw leven inblazen. Naast dat ik de homepage en meerdere pagina’s heb aangepast, maakte ik voor hun ook een schrijfwijzer.Het bedrijf werkt met een groot team, daarbij zijn er meerdere mensen in het bedrijf, die toegang hebben tot de meerdere websites. Om overzicht te creëren, besloot ik een schrijfwijzer, ook wel genaamd een stijlgids, samen te stellen speciaal voor hun.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image media=”304″ media_width_percent=”100″ uncode_shortcode_id=”312923″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text uncode_shortcode_id=”131603″]

 

Waarom een stijlgids?

Een schrijfwijzer kan van beknopt tot zeer uitgebreid zijn.  Het ligt er maar net aan, hoe groot het bedrijf is en waar extra opgelet moet worden.

Waarom nou een schrijfwijzer; zodat je de adviezen en richtlijnen voor een website duidelijk in kaart kan brengen. Daarbij als je meerdere websites moet beheren, is het prettig als je kan opzoeken waar je wat en hoe moet neerzetten.

Net als bij het opbouwen van een website is het belangrijk dat je kijkt wat het doel is van de website, wie de doelgroep is en welke boodschap je wil overbrengen. Hier kan je snel uit op maken of je een formele of informele tekst moet schrijven.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text uncode_shortcode_id=”604031″]

Opbouwen van een schrijfwijzer

Als je het doel, doelgroep en boodschap hebt omschreven, ga je kijken naar de verdere inhoud. Van richtlijnen voor het taalgebruik tot de fontstyle van de tekst. Wel of niet gebruik maken van jargon en bijvoorbeeld het gebruik van Engelse woorden. Voor mijn eigen stijlgids, sta ik Engelse woorden toe, want ja het is de onlinewereld, welke hele geïntegreerd is met de Engelse taal. Kijk ook goed naar de zinslengte, woordkeuze en spelling.

Veel websites zijn gebouwd in WordPress. Indien je zelf ook een WordPress website gebruikt, hoef je niet zo nodig het lettertype en grootte van vast te leggen, want dit heeft WordPress al voor je vastgelegd. Soms is het toch verstandig, stel er moeten nieuwe visitekaartjes gemaakt worden, of je maakt de nieuwsbrief op, dan is het fijn dat alles in dezelfde layout naar voren komt. Zoals je bij veel merken al gauw aan het lettertype kan herkennen welk merk het is.

Zoals je hier kan zien. Er staat dan wel Google, maar je weet van wie de lay-out daadwerkelijk is.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_empty_space empty_h=”3″][vc_single_image media=”310″ media_width_percent=”100″ uncode_shortcode_id=”667508″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text uncode_shortcode_id=”135659″]

Handige tools

Aan de slag met je eigen schrijfwijzer? Download het PDF bestand met handige tools. Hulp nodig of heb je vragen, stuur mij een mailtje.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column column_width_percent=”100″ position_vertical=”middle” align_horizontal=”align_center” gutter_size=”3″ overlay_alpha=”50″ shift_x=”0″ shift_y=”0″ shift_y_down=”0″ z_index=”0″ medium_width=”0″ mobile_width=”0″ width=”1/3″ uncode_shortcode_id=”108055″][vc_empty_space empty_h=”2″][vc_button border_width=”0″ link=”url:https%3A%2F%2Fsakkerswebcare.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F11%2FSchrijfwijzer-voorbeeld.pdf” uncode_shortcode_id=”494111″]Schrijfwijzer[/vc_button][/vc_column][/vc_row]